A Bout De Soufflé (1960)



Αγγλικός Τίτλος: Breathless
Ελληνικός Τίτλος: Με Κομμένη την Ανάσα
Κατηγορία: Έγκλημα, Δράμα, Ρομαντική
Σκηνοθεσία: Jean-Luc Godard
Σενάριο: Francois Truffaut
Πρωταγωνιστούν: Jean-Paul Belmondo, Jean Seberg, Daniel Boulanger
Μουσική: Martial Solal
Φωτογραφία: Raoul Coutard
Μοντάζ: Cécile Decugis
Χώρα Παραγωγής: Γαλλία
Χρώμα: Ασπρόμαυρη
Διάρκεια: 90 min


O Michel Poiccard είναι ένας νεαρός, γοητευτικός Γάλλος που ζει στο Παρίσι. Έχοντας για πρότυπό του τους κινηματογραφικούς χαρακτήρες του Humphrey Bogart, και θέλοντας να ζει άνετα εντυπωσιάζοντας τους γύρω του, επιδίδεται συνεχώς σε μικροπαρανομίες. Αγαπημένη του ασχολία είναι η κλοπή πολυτελών αυτοκινήτων.
Μια μέρα, μετά από μια κλοπή, καταδιώκεται από έναν μοτοσικλετιστή αστυνομικό για υπερβολική ταχύτητα. Στην προσπάθειά του να αποφύγει την σύλληψη, τον πυροβολεί και τον σκοτώνει.
Τρομοκρατημένος βρίσκεται περιπλανώμενος στους δρόμους του Παρισιού όπου και συναντά την νεαρή ερωμένη του Patricia, μία αμερικανίδα φοιτήτρια η οποία βρίσκεται στο Παρίσι σπουδάζοντας δημοσιογραφία.
Ο Michel που είναι τρελά ερωτευμένος μαζί της, χωρίς να της αποκαλύψει τίποτα για αποτρόπαιο έγκλημα που έχει διαπράξει, προσπαθεί να την πείσει να φύγουν μαζί για την Ιταλία, αμέσως μετά την είσπραξη ενός σημαντικού χρηματικού ποσού, που του χρωστάει ένας παλιός του γνώριμος, από τον χώρο του υποκόσμου.
Η Patricia όμως, αντιστέκεται στην πρόταση του, καθώς νιώθει αβέβαιη για τα αισθήματά της απέναντι στον Michel. Από την μία την γοητεύει το ενδιαφέρον που δείχνει γι’ αυτήν ο νεαρός φίλος της αλλά από την άλλη δεν νομίζει ότι είναι έτοιμη να τα παρατήσει όλα γι' αυτόν και να τον ακολουθήσει.
Εν τω μεταξύ οι αστυνομικοί, γνωρίζοντας τον δράστη της δολοφονίας του άτυχου μοτοσικλετιστή, την πλησιάζουν και την ενημερώνουν για τις πράξεις του Michel. Τότε, τα διλλήματα της που γιγαντώνεται και οι αμφιβολίες της για τον σύντροφό της, την οδηγούν σε απρόσμενες, σπασμωδικές ενέργειες...


Ταινία σταθμός στην ιστορία όχι μόνο του Γαλλικού αλλά και του παγκόσμιου κινηματογράφου, το «A Bout De Souffle» ήταν μία από τις ταινίες εκείνες που σηματοδότησαν την απαρχή του Νέου Γαλλικού Κύματος (Nouvelle Vague), ενός κινηματογραφικού ρεύματος που εισήγαγε και καθιέρωσε πολλές καινοτόμες ιδέες στην τεχνική της σκηνοθετικής προσέγγισης.
Ο ιδιοφυής Jean-Luc Godard, στο σκηνοθετικό ντεμπούτο στην μεγάλη οθόνη, με εμφανές επιρροές από τον Ιταλικό νεορεαλισμό αλλά και από τα Αμερικάνικα αστυνομικά φιλμ-νουάρ των προηγουμένων δεκαετιών, δημιουργεί μια ταινία που την χαρακτηρίζει το καταιγιστικό και ταυτόχρονα ευρηματικότατο μοντάζ, με απότομες αλλαγές στις σκηνές και ασυνέχειες στα πλάνα. Επίσης, οι αυτοσχέδιοι διάλογοι, οι περίεργες γωνίες λήψεις, και η κινηματογράφηση με κάμερα στο χέρι η οποία κινείται αδιάκοπα, είναι μερικά από τα στοιχεία εκείνα που αντέγραψαν πολλοί από τους μετέπειτα σκηνοθέτες.
Ίσως μερικοί θεατές να χαρακτηρίσουν την ταινία αργή και κουραστική καθώς ο Godard, ανατρέπει τους κανόνες της κλασικής αφήγησης, κάνοντας κάπως αόριστη την εξέλιξη της ιστορίας, χρησιμοποιώντας εκτεταμένες παρεμβολές που φαίνεται να μην έχουν ιδιαίτερη σχέση με την πλοκή. Αυτή όμως η ιδιαίτερη προσέγγιση, χαρίζει στην ταινία ένα ρεαλιστικό ύφος και έναν ρυθμό που ταλαντεύεται διαρκώς ανάμεσα στο χαλαρό και στο έντονο, με αρκετές συναισθηματικές σκηνές αλλά και πλάνα δράσης, μέχρι το άκρως απροσδόκητο και ιδιαίτερο φινάλε.


Το σενάριο του επίσης πρωτοπόρου δημιουργού Francois Truffaut, ο οποίος ένα χρόνο πριν είχε σκηνοθετήσει το αριστουργηματικό «The 400 Blows», είναι φαινομενικά εντελώς απλοϊκό, προσφέρεται όμως για περεταίρω αναγνώσεις καθώς, ο υπαρξισμός, η διαρκής και πολλές φορές άσκοπη αναζήτηση της ουσίας, και η απαισιοδοξία που κυριαρχεί στις ανθρώπινες σχέσεις, είναι μερικά από τα σοβαρά θέματα που αναφέρονται επίμονα στην ταινία, μέσα από τους υπέροχους διαλόγους των δύο πρωταγωνιστών.
Οι ασπρόμαυρες εικόνες από τους δρόμους του Παρισιού είναι υπέροχες, και ενισχύονται ακόμη περισσότερο από την πολύ όμορφη μουσική του Martial Solal.
Εξαιρετικό, ελκυστικό και με μία σπάνια χημεία, είναι και το δίδυμο των “αντιηρώων” πρωταγωνιστών. Ο Jean-Paul Belmondo, είναι απίστευτα γοητευτικός στον ρόλο του τυχοδιώκτη Michel, μ’ ένα τσιγάρο διαρκώς στα χείλη του, κοπιάρει άψογα αρκετές χαρακτηριστικές κινήσεις του Bogart, και αντιπροσωπεύει την αδιάφορη στάση και την ροπή στην εύκολη αλλά και φαντεζί ζωή των νέων, της δεκαετίας του ‘60.
Ξεχωριστή είναι και η ερμηνεία της γλυκύτατης Jean Seberg, στον ρόλο της νεαρής Αμερικάνας Patricia, με τις τόσες υπαρξιακές ανησυχίες και τις συνεχώς ταλαντευόμενες σκέψεις της. Η σχεδόν αγορίστικη φιγούρα της, με το ιδιαίτερα κοντό μαλλί, εκπέμπει μία περίεργη θηλυκότητα, και κυριολεκτικά άφησε εποχή διαμορφώνοντας την μόδα στον τομέα της γυναικείας εμφάνισης της δεκαετίας.


Η ταινία έκανε πρεμιέρα στους Παρισινούς κινηματογράφους στις 16 Μαρτίου του 1960, σημειώνοντας ιδιαίτερη εμπορική και καλλιτεχνική επιτυχία, εκπλήσσοντας κοινό και κριτικούς.
Σταδιακά τους επόμενους μήνες προβλήθηκε σε όλες τις χώρες του κόσμου, ενώ τιμήθηκε με μία διάκριση στο Φεστιβάλ του Βερολίνου όπου απέσπασε μία Αργυρή Άρκτο, με ένα Βραβείο στο Γαλλικό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Prix Jean Vigo, και με ένα Βραβείο από την Ένωση Γάλλων Κριτικών. Επίσης η Jean Seberg, υπήρξε υποψήφια για ένα Βραβείο BAFTA από την Αγγλική Ακαδημία Κινηματογράφου, στην κατηγορία Καλύτερης Ξένης Ηθοποιού.
Σήμερα η ταινία θεωρείται μία σπουδή πάνω στο κινηματογραφικό ρεύμα της Nouvelle Vague, ενώ το 2012, σε ψηφοφορία του Βρετανικού Ινστιτούτου Κινηματογράφου “Sight and Sound” κατατάχθηκε στην θέση Νο13, στην λίστα με τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών.
Το 1983 στις ΗΠΑ, κυκλοφόρησε ένα remake της ταινίας, με τον τίτλο «Breathless» σε σκηνοθεσία Jim McBride και με πρωταγωνιστές τον Richard Gere και την Valérie Kaprisky.







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αφήστε το σχόλιό σας σχετικά με αυτήν την ανάρτηση