Το χώμα βάφτηκε κόκκινο (1965)



Αγγλικός Τίτλος: Blood on the Land
Κατηγορία: Δράμα, Γουέστερν
Σκηνοθεσία: Βασίλης Γεωργιάδης
Σενάριο: Νίκος Φώσκολος
Πρωταγωνιστούν: Νίκος Κούρκουλος, Μαίρη Χρονοπούλου, Γιάννης Βόγλης, Μάνος Κατράκης, Φαίδων Γεωργίτσης
Μουσική: Μίμης Πλέσσας
Φωτογραφία: Νίκος Δημόπουλος
Μοντάζ: Βασίλης Συρόπουλος
Χώρα Παραγωγής: Ελλάδα
Χρώμα: Ασπρόμαυρη
Διάρκεια: 125 min


Θεσσαλία, 1907. Τα απελευθερωμένα από τους Τούρκους τμήματα της Ελλάδας, βρίσκονται υπό τον έλεγχο τσιφλικάδων, που κρατούν υποδουλωμένους τους κολλήγους και εκμεταλλεύονται το μόχθο τους.
Ο Οδυσσέας (Νίκος Κούρκουλος), φοιτητής της Νομικής, γιος του μεγαλύτερου κτηματία του θεσσαλικού κάμπου, Ανδρέα Χορμόβα (Μάνος Κατράκης), επιστρέφει στο σπίτι του, αφού μετά την πρώτη αποτυχημένη εξέγερση των αγροτών κατά την οποία είχε πάρει μέρος βρισκόμενος στο πλευρό τους, είχε συλληφθεί και φυλακιστεί για τέσσερα χρόνια στις φυλακές του Ναυπλίου.
Κατά την επιστροφή του ο Οδυσσέας έρχεται αντιμέτωπος με τον μεγαλύτερο αδελφό του τον Ρήγα (Γιάννης Βόγλης) ο οποίος τον είχε ξεγραμμένο. Ο Ρήγας , διαχειρίζεται την τεράστια περιουσία του πατέρα του, διαφεντεύοντας τους φτωχούς αγρότες του κάμπου.
Κι ενώ ο πατέρας τους προσπαθεί να τους μονοιάσει, ο Οδυσσέας από την πρώτη στιγμή παίρνει το μέρος των ντόπιων αγροτών που έχουν μείνει χωρίς δουλειά και πεινάνε καθώς οι κτηματίες της περιοχής, παίρνουν για τις δουλειές τους ξενομερίτες. Τα δυο αδέλφια έρχονται σε έντονη αντιπαράθεση για το θέμα αυτό, αλλά τελικά ο Ρήγας υποκύπτει και δέχεται να τους πάρουν στην δούλεψή τους.
Η σύγκρουση όμως των αδελφών κορυφώνεται καθώς και οι δύο τους ερωτεύονται την Ειρήνη (Μαίρη Χρονοπούλου), μια όμορφη και δυναμική αγρότισσα.
Στο μεταξύ στη Θεσσαλία καταφθάνει ο αγωνιστής Μαρίνος Αντύπας (Νότης Περγιάλης) και προσπαθεί πιο οργανωμένα αυτή τη φορά, να ξεσηκώσει εκ νέου τους κολλήγους...


Το 1965 ήταν μια χρονιά-σταθμός για την ελληνική κινηματογραφική βιομηχανία. Οι δύο μεγαλύτερες κινηματογραφικές εταιρείες που μέχρι τότε συναγωνίζονταν η μία την άλλη σε ποιότητα ταινιών, η "Φίνος Φιλμ" και η "Δαμασκηνός - Μιχαηλίδης", κάνουν κοινοπραξία. Η πρώτη παραγωγή της κοινοπραξίας αυτής είναι εν λόγω ταινία.
Ένα υπέροχο σενάριο γραμμένο από τον Νίκο Φώσκολο, έρχεται στα χέρια του σκηνοθέτη Βασίλη Γεωργιάδη και το αποτέλεσμα είναι μια ταινία ορόσημο στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου.
Μια ακριβή παραγωγή για τα ελληνικά δεδομένα, με γυρίσματα σχεδόν εξολοκλήρου σε απόλυτα φυσικούς χώρους, καταγράφει με υπέροχη ανάμιξη φανταστικών και πραγματικών γεγονότων, τους κοινωνικούς αγώνες μιας παλιότερης ιστορικής περιόδου, υιοθετώντας τη μορφή ενός "ελληνικού γουέστερν", με έντονες συγκρούσεις και μελοδραματικές κορυφώσεις που θυμίζουν αρχαία τραγωδία, στο πανέμορφο περιβάλλον της ελληνικής υπαίθρου.


Εξαιρετική η ασπρόμαυρη φωτογραφία του Νίκου Δημόπουλου και υπέροχη η μουσική σύνθεση του Μίμη Πλέσσα, "απογειώνει" την ταινία, δίνοντας ώθηση στην ήδη υπάρχουσα συναισθηματική φόρτιση, ενώ στις περιπετειώδεις σκηνές η δυναμική μουσική υπόκρουση, κατορθώνει κι αυξάνει την ένταση.
Η διάπλαση των χαρακτήρων, έχει γίνει με αριστοτεχνικό τρόπο από τον σκηνοθέτη Βασίλη Γεωργιάδη, αλλά και από τον σεναριογράφο Νίκο Φώσκολο. Σε αυτόν τον τομέα, σημαντικό ρόλο έπαιξε η επιλογή ενός καστ που απαρτίζεται από πολύ σημαντικά ονόματα του χώρου, που με τις σπουδαίες ερμηνείες τους, ενσάρκωσαν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τους ήρωες της ταινίας.
Ο Νίκος Κούρκουλος, ο Γιάννης Βόγλης και ο Μάνος Κατράκης, στους τρεις πρώτους αντρικούς ρόλους, είναι απλά υπέροχοι. Το ίδιο υπέροχη και αρκετά γοητευτική είναι και η Μαίρη Χρονοπούλου, στο ρόλο Ειρήνης, της αγρότισσας που δεν υποτάσσεται και γίνεται η αιτία της έντονης αντιπαράθεσης που ξεσπά ανάμεσα στα δύο αδέλφια.
Πολλοί καλοί είναι και οι ηθοποιοί που έχουν στα χέρια τους μικρότερους αλλά χαρακτηριστικότατους ρόλους όπως, ο Φαίδων Γεωργίτσης, ο Άγγελος Αντωνόπουλος, η άκρως αισθησιακή Ζέτα Αποστόλου και ο Νότης Περγιάλης στο ρόλο του Μαρίνου Αντύπα, του μόνου μη φανταστικού προσώπου της ιστορίας, ο οποίος έζησε εκείνη την εποχή και αφιέρωσε τη ζωή του στον αγώνα των αγροτών.


Η ταινία σημείωσε μεγάλη εμπορική επιτυχία και ήρθε δεύτερη σε εισιτήρια στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες κατά την πρώτη της προβολή, το 1965. Οι κριτικές που έλαβε από τους Έλληνες ειδικούς της εποχής ήταν διθυραμβικές.
Προβλήθηκε εκτός συναγωνισμού στο Φεστιβάλ Καννών, όπου και απέσπασε πλήθος θετικών σχολιασμών. Το 1966 το «Blood on the Land», όπως ήταν ο Αγγλικός της τίτλος, προβλήθηκε σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις, αλλά και στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στην Νέα Υόρκη και στο Σικάγο, σημειώνοντας επιτυχία και αποσπώντας πλήθος κολακευτικών κριτικών.
Την ίδια χρονιά ήταν υποψήφια για Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης ταινίας αλλά, κατά τα λεγόμενα αρκετών Ελλήνων και ξένων ειδικών του χώρου, αδίκως δεν το κέρδισε καθώς, οι ταινίες που βρέθηκε αντιμέτωπη ήταν σαφώς κατώτερες.
Η ταινία συμμετείχε και στο Φεστιβάλ του Karlovy Vary της Τσεχίας, όπου και τιμήθηκε ο συνθέτης της Μίμης Πλέσσας, με το Βραβείο Καλύτερης Μουσικής.








1 σχόλιο:

Αφήστε το σχόλιό σας σχετικά με αυτήν την ανάρτηση