Ελληνικός Τίτλος: Ραν
Κατηγορία: Δράσης, Δράμα, Ιστορική
Σκηνοθεσία: Akira Kurosawa
Σενάριο: Akira Kurosawa, Hideo Oguni, Masato Ide
Πρωταγωνιστούν: Tatsuya Nakadai, Akira Terao, Jinpachi Nezu, Daisuke Ryu, Mieko Harada, Yoshiko Miyazaki
Μουσική: Tοru Takemitsu
Φωτογραφία: Asakazu Nakai, Takao Saito, Masaharu Ueda
Μοντάζ: Akira Kurosawa
Χώρα Παραγωγής: Ιαπωνία - Γαλλία
Χρώμα: Έγχρωμη
Διάρκεια: 162 min
Στον μεγαλύτερο γιο δίνει το μεγάλο του κάστρο και στους άλλους δύο μοιράζει ισόποσα το υπόλοιπο της περιουσίας δίνοντας τους από ένα μικρότερο φέουδο. Επίσης στον μεγάλο του γιο δίνει το δικαίωμα να ηγείται ολόκληρης της επικράτειας έχοντας την επιτήρηση των άλλων δύο αδελφών οι οποίοι κι αυτοί με τη σειρά τους οφείλουν να υπακούν και να στηρίζουν τον μεγαλύτερο αδελφό τους. Ο γηραιός ηγεμόνας πιστεύει ότι έτσι θα μπορέσει να κρατήσει τους γιους του μονιασμένους και την αυτοκρατορία του δυνατή και ακέραιη.
Το μόνο που τους ζητά σαν αντάλλαγμα είναι να μπορεί να μένει ως φιλοξενούμενος στα κάστρα τους.
Κι ενώ οι δύο μεγάλοι γιοι συμφωνούν αμέσως ευχαριστώντας και κολακεύοντας τον πατέρα τους γι’ αυτή του την απόφαση, ο μικρός γιος, ο Saburo, δείχνει ασέβεια λέγοντας του ότι πράττει ανοησία καθώς με αυτόν τον τρόπο δεν πρόκειται να τους κρατήσει ενωμένους. Ο Hidetora εξοργισμένος με την αυθάδειά του και με θολωμένο μυαλό, αμφισβητεί τα λόγια του και τον αποκληρώνει. Μαζί με τον γιο του εξορίζει κι ένα έμπιστο σύμβουλό του που είχε ίδια άποψη με τον Saburo.
Ο Saburo όμως βγαίνει αληθινός. Σχεδόν αμέσως, ο Hidetora γνωρίζει την προδοσία και την αχαριστία από τους δύο μεγάλους του γιους και τα δυο αδέλφια ξεκινούν πόλεμο μεταξύ τους για την κατάκτηση της απόλυτης εξουσίας...
Ο Ιάπωνας Ακίρα Κουροσάβα, ένας από τους μεγαλύτερους σκηνοθέτες της 7ης Τέχνης, λίγο πριν την δύση της μεγάλης του καριέρας, εμπνευσμένος από την ιστορία του "Βασιλιά Ληρ" του Σαίξπηρ και από παλαιούς μύθους των Σαμουράι, γράφει και σκηνοθετεί ένα μεγάλο κινηματογραφικό έπος που σήμερα συγκαταλέγεται ανάμεσα στις κορυφαίες δημιουργίες του και αναφέρεται ως μία από τις καλύτερες ταινίες στην ιστορία του κινηματογράφου.
«Ραν» στα ιαπωνικά σημαίνει χάος και μάλλον ο Κουροσάβα με τον τίτλο του, εννοεί την χαώδη κατάσταση που επικρατεί μετά την λανθασμένη απόφαση του γηραιού ηγεμόνα, όπου κυριαρχεί το ανθρώπινο πάθος για την εξουσία, την κατάκτηση και το μίσος της εκδίκησης. Μέσα από αυτήν την συναρπαστική ιστορία που θυμίζει πολύ αρχαία τραγωδία, ξεπηδούν πολλά βαθιά νοήματα που σχετίζονται με την θρησκεία, την ανθρώπινη φύση αλλά και με θέματα που αφορούν την ιστορία της πατρίδας του. Ακόμα όμως κι αν ένας απλός θεατής που δεν θα κάτσει να ασχοληθεί με αυτού του είδους τις “λεπτομέρειες”, παρακολουθώντας την ταινία θα μείνει απόλυτα ικανοποιημένος αφού εκτός από την έντονη δράση, όλες οι σκηνές της είναι μια πανδαισία χρωμάτων, ένα πραγματικό χάρμα οφθαλμών.
Πανέμορφα τοπία της ιαπωνικής φύσης (μεγάλο μέρος των εξωτερικών γυρισμάτων έγινε στο βουνό Άσο, ένα από τα μεγαλύτερα ενεργά ηφαίστεια της Ιαπωνίας), μεγαλεπήβολα σκηνικά, 1400 κομπάρσοι με φανταχτερά κοστούμια, εκατοντάδες άλογα, εκπληκτικά κινηματογραφημένες σκηνές μαχών, όλα αυτά απεικονίζονται πάνω στην οθόνη σε πλάνα άψογα καδραρισμένα, με υπέροχη φωτογραφία, και ενώνονται με ένα εκπληκτικό μοντάζ το οποίο επιμελήθηκε ο ίδιος ο σκηνοθέτης.
Οι ερμηνείες όλου του καστ αγγίζουν την τελειότητα αλλά την παράσταση κλέβει η φυσιογνωμία του “παλαίμαχου” μεγάλου Ιάπωνα ηθοποιού Tatsuya Nakadai, στον ρόλο του αυτοκαταστροφικού ηγέτη που αφού μοιράζει την εξουσία του στους γιους του, περικυκλώνεται από προδοσία και αίμα, με αποτέλεσμα να οδηγηθεί στην τρέλα.
Ο Κουροσάβα, εκτός από τον Nakadai, με τον οποίο είχε ξανασυνεργαστεί (Kagemusha -1980, Yojimbo -1961), επιστράτευσε κι άλλους έμπιστους συνεργάτες του από το παρελθόν όπως, τον επίσης πολύ καλό ηθοποιό Daisuke Ryu, για τον ρόλο του μικρού γιου Saburo Ichimonji, τους σεναριογράφους Hideo Oguni και Masato Ide, τον ενδυματολόγο Emi Wada, τους υπευθύνους παραγωγής Yoshiro και Shinobu Muraki και τους κινηματογραφιστές Takao Saito, Masaharu Ueda και Asakazu Nakai.
Το «Ραν» θεωρείται η πιο ακριβή ιαπωνική παραγωγή αφού κόστισε σχεδόν 12.000.000 δολάρια.
Η πρεμιέρα της ταινίας έγινε στις 31 Μαΐου του 1985, στο Διεθνές Φεστιβάλ του Τόκυο όπου και απέσπασε πολύ καλές κριτικές. Στις κινηματογραφικές αίθουσες της Ιαπωνίας ανέβηκε την επόμενη μέρα, χωρίς όμως να έχει την αναμενόμενη εισπρακτική επιτυχία. Οι συνολικές εισπράξεις της ταινίας στο παγκόσμιο Box Office έφτασαν τα 14.500.000 δολάρια, ενώ το 2000 μια επανακυκλοφορία της στις κινηματογραφικές αίθουσες, σημείωσε εισπράξεις 337.000 δολαρίων.
Η Ιαπωνική Ακαδημία Κινηματογράφου τίμησε την ταινία με τα βραβεία Καλύτερης Μουσικής και Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης.
Την βραδιά των βραβείων Όσκαρ του 1986, βρέθηκε με 4 υποψηφιότητες στις κατηγορίες Καλύτερης Σκηνοθεσίας, Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης, Κοστουμιών και Φωτογραφίας. Κατάφερε να διακριθεί μόνο στην μία κατηγορία, αυτή των Κοστουμιών.
Στα βραβεία BAFTA τιμήθηκε σε δύο κατηγορίες, Καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας και Μακιγιάζ, ενώ διακρίθηκε και στο Φεστιβάλ Καννών όπου απέσπασε ένα Χρυσό Φοίνικα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Αφήστε το σχόλιό σας σχετικά με αυτήν την ανάρτηση